Advocatenkantoor Flywheel, Shyster & Flywheel

flywheelIk had het al aangekondigd: omdat ik bij verschillende bronnen nog meer hoorspelen ontdekt heb, maak ik even een zijsprong om de alfabetische catalogering te vervolledigen. Ik zal dus even van de hak op de tak springen.

Het vervolledigen van de Flywheel reeks, waarvan ik in het verleden al enkele afleveringen had besproken, kadert in deze optiek. Inmiddels heb ik ook meer achtergrondinformatie gevonden over dit hoorspel, en heb ik zelf ook veel meer hoorspelen beluisterd, zodat ik de hoorspelen meer naar waarde kan schatten, en iets genuanceerder kan schrijven over wat ik hoor.

Oorspronkelijk werd deze reeks uitgezonden op de Amerikaanse radio tussen 28/11/1932 en 22/5/1933, op het Blue Network van NBC (National Broadcasting Company), en was geschreven door Nat Perrin en Arthur Sheekman. Twee van de Marx Brothers, Groucho en Chico, speelden de hoofdrol – en je kan je goed inbeelden dat dit net hun pakkie-an was. Wie de films van de Marx Brothers kent, weet dat zij vol woordspelingen zitten. De show heette toen Beagle, Shyster & Beagle, maar werd gewijzigd toen een échte advocaat met de naam Beagle met een klacht dreigde.

De show had veel luisteraars, maar er werd lange tijd gevreesd dat, net als bij vele andere radioshows uit die tijd, zij verloren zouden zijn voor het nageslacht, omdat er toen nog niet veel mogelijkheden bestonden om de uitzendingen op te nemen. Maar in 1988 werden 25 van de 26 scripts ontdekt in de Library of Congress. En in 1996 werden zelfs enkele opnames gevonden van die show.

In 1990 werden er versies van het hoorspel, gebaseerd op het script, uitgezonden door de BBC. En in 1991 bracht de AVRO de reeks als hoorspel uit, in een regie van Hero Muller, en met Monique Stam als inspeciënt. Persoonlijk vind ik dat de vele woordspelingen prachtig vertaald en getransponeerd werden naar het Nederlands. Wie voor de vertalingen verantwoordelijk was, heb ik momenteel nog niet kunnen uitvinden.

Deze reeks is niet als download beschikbaar bij Beeld en Geluid, en evenmin in de archieven bij de omroepen. Daarom zal ik ze in de volgende dagen (er zijn 25 afleveringen!) bespreken in dit blog. Zelf heb ik alvast genoten van deze reeks -en ik hoop van jullie hetzelfde!

2 reacties op Advocatenkantoor Flywheel, Shyster & Flywheel

  1. Cor zegt:

    Dit is de laatste hoorspelreeks die ik op de oorspronkelijke uitzenddatum/tijd heb gevolgd. Het werd uitgezonden aan het eind van de zondagochtend in de periode 1990-1991. De karakters werden fantastisch vertolkt door Luc en Pieter Lutz en Maria Lindes, die heel dichtbij de oorspronkelijke karakters van de Marx Brothers wisten te blijven. De series straalde een echte Amerikaanse sfeer uit, het spel was haast onnederlands te noemen. De Nederlandse versie overtrof daardoor de Engelse versie van de BBC met gemak!
    Jammer dat hoorspelen nu schijnbaar alleen nog in het holst van de nacht kunnen worden uitgezonden. De zondag lijkt me nou juist de uitgesproken dag om ontspannen in je huiselijke omgeving, weg van alle gekte en drukte van de hedendaagse maatschappij, te luisteren naar een hoorspel. Helaas ;-((

    Dank je voor al je hoorspelen en omschrijvingen daarvan.

    Cor

  2. Frank - (H)oordeel zegt:

    Ik ben het met de opmerkingen van Cor volledig eens.

    Opmerkelijk is de reactie van oud hoorspelregisseur Ad Löbler over deze reeks.

    In aflevering 10 van de (VARA) reeks ‘De eeuw van Edison’, uitgezonden op 09-03-1992 zegt Ad Löber: “Men streeft er naar het grote publiek een plezier te doen. De AVRO brengt bijvoorbeeld van die, wat in mijn ogen, wat mislukte producties als een hoorspel maken met publiek in een zaal, in Bellevue. Dat zijn vaak Amerikaanse komedie-achtige dingen die het meer moeten hebben van de komische bek die de acteur trekt, dan van de tekst en dat werkt niet”.

    Frank

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 106 andere volgers

