Beeld en Geluid start met eigen wiki voor hoorspelen

Dat het hoorspel nog altijd stiefmoederlijk behandeld wordt, is een feit. Bij de omroepen overheerst de mening dat het hoorspel afgedaan heeft, dat het geen reden van bestaan meer heeft omdat er tv is. Dat is, naar mijn mening, net hetzelfde beweren als zou het boek geen reden van bestaan meer hebben, omdat er film is. Het hoorspel is een aparte kunstvorm, zoals keer op keer bewezen wordt door prachtige stukken, opmerkelijk van regie, uitgevoerd door stuk voor stuk competente acteurs en actrices.

In de strijd om het behoud, of toch tenminste de bewaring van het hoorspel voor het nageslacht, zijn de verschillende promotoren van het hoorspel verdeeld. Een duidelijk bewijs hiervan wordt geleverd door het feit dat stichting Beeld en Geluid nu zelf een Wikipedia begonnen is rond hoorspelen. De gebruiker kan er zelf inhoud toevoegen, maar de redactie wordt door de stichting zelf verzorgd. Net zoals bij Wikipedia kan je een pagina aanmaken rond een bepaald onderwerp.

Maar waarom wil Beeld en Geluid een eigen wiki opstarten, wanneer er al een uitstekende, heel uitgebreide wikipedia pagina bestaat over het hoorspel, met duizenden hoorspelen, uitvoerig besproken, met correcte vermelding van auteur, regisseur, acteurs, links naar pagina’s over de medewerkers, enz?

Bij Beeld en Geluid zijn momenteel 25 hoorspelen te vinden. De informatie is erg summier. Vergelijk bijvoorbeeld de bijdrage over “Huis te koop” bij Beeld en geluid (http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Huis_te_koop_%28radio%29) met de bijdrage in de Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_te_koop).

Wordt het niet tijd de krachten te verenigen? Je kan toch moeilijk verwachten dat Herman van Cauwenberghe (Hermanca – http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Hermanca) , die verantwoordelijk is voor de meeste bijdragen in de Wikipedia, nu al dat werk opnieuw gaat doen bij de Beeld en Geluid wiki?

De hoorspelpagina op Beeld en Geluid:
http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Categorie:Hoorspel

De hoorspelpagina in Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_hoorspelen

Waarom ik dit blog schrijf, als er toch al een wikipedia bestaat, is natuurlijk ook een vraag die je je kan stellen. Dit blog is mijn persoonlijke beleving van de hoorspelen; ik schrijf erover zoals ik ze tegenkom, over hoe ik ze ervaar, wat mijn mening erover is – vanuit het standpunt van de luisteraar eigenlijk, terwijl Wikipedia eerder een objectief archief is. Wikipedia maakt een samenvatting van het hele verhaal, ik geef enkel een intro, om de ontknoping niet te verraden, en de nieuwsgierigheid te prikkelen. Ik tracht wel de juiste informatie over de hoorspelen mee te geven, en zoveel mogelijk de link te leggen naar de plek waar het hoorspel te verkrijgen is, zodat ook de lezer het hoorspel kan beluisteren.

6 Responses to Beeld en Geluid start met eigen wiki voor hoorspelen

  1. John schreef:

    Goedemiddag Hilde,

    De Beeld en Geluid wiki is gestart op 1 februari 2008. De wiki is ontwikkeld door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als onderdeel van het project BBeelden voor de Toekomst..

    Het project heeft een andere insteek dan de Wikipedia, daar krijg je uitgebreide informatie over hoorspelen, de Beeld en Geluid wiki is meer een inventaris van hetgeen de afgelopen decennia geproduceerd is door de Nederlandse publieke omroep.

    Groet,

    John

  2. Maarten schreef:

    In de hoorspelwiki is er een hoorspel te vinden, genaamd IMPROMPTU. Dit is trouwens ook een muziekstuk van Shuman. Ik weet niet of het mogelijk is om dit hoorspel terug te vinden, maar dit zou ook de moeite waard zijn om eens te beluisteren.

    Dank.

    • Bertje schreef:

      Maarten, dit klopt. James Last heeft er een uitvoerig Bigband-nummer van gemaakt. Het hoorspel zelf duurt 27’44”.
      Door AVRO uitgezonden op 04-09-1963. Vier spelers onder regie van Emile Kellenger. Ik heb het zelf nog niet beluisterd. Ik bied dit graag aan. De kwaliteit is prima in 128 kbps.

  3. Bertje schreef:

    Vanuit Belgie volg ik reeds enkele maanden jullie site en was verheugd nog zovele dingen over hoorspelen te kunnen lezen. Het spijtige is dat er hier slechts één zender ooit hoorspelen gemaakt heeft. Het NIR, BRT of VRT (allemaal dezelfde nationale radio maar voortdurend veranderd van naam). En zover ik weet bestaat er nergens een historiek over Belgische hoorspelen. Ikzelf heb een vergunde lokale radio en ben actief op internet.
    Sinds jaren loop ik al met het idee oude hoorspelen, of zoals bij ons beter gekend als “luisterspelen” terug in het openbaar te brengen. Zowel via de lokale FM-weg, als via de internetradio. Eerst ga ik nog enkele weken of maanden op deze site voldoende wijsheid opdoen op degelijk te kunnen starten.
    Op het ogenblik heb ik zo’n 8.000 luisterspelen in mijn bezit. Meestal oude en bijna voor honderd procent uit Nederland.
    Ik hou jullie op de hoogte.

  4. E vd Leest schreef:

    Beste Bertje,
    Ik las dat u in Vlaanderen over 8000 luisterspelen beschikt. Zit daar ook materiaal van Jelle de vries tussen? Ben opzoek naar materiaal van Jelle de vries. het zijn muzikale feuilletons.
    Ik beschik zelf over de Wilde Vaart, Klatergoud, Maliën Kolder. Maar ik mis nog materiaal van Liefs zijn voor de buren en voor elkaar. Maar ben altijd opzoek naar muzikale feuilletons. Jan de Cler heeft er ook vele geproduceerd.
    U kunt ’n e-mailtje sturen naar e.vanderleest at online.nl
    Groeten van E vd Leest

Geef een reactie

