Bureau Stadionstraat 9 (speciale nieuwjaarsversie)

Hoorspel genre: Reeks – Thema: Politie Amsterdam – Humor – NL
Aflevering: 9/9
Uitgezonden: dec/1980
Door: VPRO
De plot: Verrassing: deze aflevering die ik terugvond via enkele hoorspelliefhebbers staat niet op de VPRO site… Het gaat namelijk om een speciale uitzending met nieuwjaarswensen van de acteurs van Bureau Stadionstraat. Bobo en daisy doen enkele voorspellingen voor het volgende jaar, en Bobo zingt de karnavalsschlager “Bobo eet een banaan”.
Auteur: Ischa Meijer e.a.
Regisseur: Rogier Proper
Bijkomende info: Auteurs: Ischa Meijer, Rogier Proper, Raoul Chapkis, Henk Spaan; geluidsregie: Dick Engelbracht.
Acteurs: Jenny Arean (brigadier Storm);  Cor Galis (hoofdagent Frederick); Ischa Meijer (Agent 1e klas Bobo Weiskop); Jeanine van Elzakker (Agent Janine, even dom als mooi); Peter Römer (brigadier Van Santen). Gastrol: Harmke Pijpers (Daisy); — (Huub)
Duur: 0:23
Appreciatie: ****
Commentaar: Veel plezier met deze laatste aflevering – ik vond het alvast een mooie reeks, vol humor met verwijzingen naar politieke toestanden, zonder daarom echt gedateerd te zijn – dit in tegenstelling tot Catshuis achterom, een andere comedyreeks die binnenkort volgt.
Download: http://www.4shared.com/audio/wws9y9sq/Deel_9_Nieuwjaars_wens.html
Kwaliteit geluid: ****

6 Responses to Bureau Stadionstraat 9 (speciale nieuwjaarsversie)

  1. Kenneth Bestwell schreef:

    Heb dank voor deze serie.
    Nooit geweten, dank want voor mij een echte eye opener. Terwijl ik zelfs een paar keer een opname heb bijgewoond van zo’n VPRO radiotheater opname met Harko Wind en JM Biesheuvel.

    Dat Catshuis daarentegen is tranenverwekkend ondanks dezelfde aardige en goede bedoelingen. Na twee afleveringen voorts altijd geweigerd om dat te downloaden en ik heb het echt geprobeerd ondanks m’n aversie tegen Spijkerman.

  2. Hilde schreef:

    Dag Kenneth,
    Erg bedankt voor je positieve commentaar, en leuk dat deze reeks je heeft kunnen verrassen. In de nieuwsgroepen ben jij een van de “oude rotten” (niet oneerbiedig bedoeld), en dan vind ik het wel erg leuk dat ik als relatieve nieuwkomer toch iets kan brengen dat je kan bekoren.

    Een vraag die ik me vaak stel bij “hoorspelen” zoals Catshuis en Bureau Stadionstraat: wat definieert een hoorspel? Soms lijkt het mij dat sommige reeksen die op de radio gebracht zijn ten onrechte als hoorspel beschouwd worden.

    Ik hanteer persoonlijk de maatstaf dat er een illusie gecreëerd moet worden, door geluiden, door toespelingen in de teksten die de acteurs uitspreken.

    Bij zowel Catshuis als Stadionstraat is die illusie aanwezig, alhoewel het soms eerder lijkt dat je naar een live opname van een tv- spel luistert. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het levend publiek – iets wat voor mij toch wel storend werkt, omdat er een derde in het spel komt. Een hoorspel is in mijn ogen heel intiem, en daar hoort geen levend publiek bij.

    Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, en je mag mij verbeteren…

  3. E vd Leest schreef:

    Beste Sara
    Hoe kan ik de hoorspelen ophalen?
    Ps. heb het interview in Synopsis beluisterd. Vond het interessant. Ben lang lid van Synopsis in Nederland. Het gaat al terug naar de tijd dat dhr. Hans Smit Synopsis presenteerde.
    Met groeten van E. vd Leest

  4. E vd Leest schreef:

    Beste Hilde,
    Het lukt mij niet om de hoorspelen te downloaden. Kom in een venster en dan krijg ik allemaal opties. Welke heb ik nodig om te downloaden?
    Groe tvan E vd Leest

    • leefwijzer schreef:

      Dag, Wanneer je op de site van 4shared komt, moet je normaal even wachten vooraleer de link naar de download komt; het is maar 10 seconden, maar dat is nu eenmaal omdat die site zo zijn geld verdient…

      Op de site is er een optie om online te luisteren, en ook om te downloaden (download now). Let op: neem niet de “download 4shared desktop”, dat is om software te downloaden.

      Hopelijk lukt het. Succes;

      Hilde

Geef een reactie

