Interview afgenomen door Frits Enk

Op de Hoorspeldag in Hilversum, op 25 september 2010, was ook Frits Enk aanwezig. Frits is de samensteller van Synopsis. Dat is de Nederlandse tegenhanger van Hoorzaak, een uitgave van Probraille Liga Helen Keller, dat verschillende audiotijdschriften verzorgt voor mensen met een visuele handicap. Naast Hoorzaak brengt PHK ook elke maand cd’s uit met daarop nieuws algemeen, nieuws over literatuur, politiek, en meer. Maar ons gaat het natuurlijk om Hoorzaak, en een van de samenstellers ervan, Ronny, heb ik voor het eerst ontmoet op de Hoorspeldag.

Daar kwam ik te weten dat er een schaduw hangt over de werking van Hoorzaak, omdat PHK geen hoorspelen meer mag gebruiken uit het archief van VRT.  Een of meerdere van de hoorspelen, die op de cd’s vermeld staan die elke maand verzonden worden aan de abonnees, zouden in het “illegale” ruilcircuit op de nieuwsgroepen terecht gekomen zijn. Dat is natuurlijk spijtig, maar mag toch geen reden zijn voor de VRT om PHK niet langer van hoorspelen te voorzien?

Dit onderwerp komt ter sprake in het interview dat Frits Enk me die dag afnam; er werd verder ook gepraat over de reden voor dit blog, mijn persoonlijke voorkeur, wat het hoorspel kan betekenen voor de luisteraar, wat het betekent voor mij. En of ik de Z ooit zal halen? Ik hoop het…

Nog even dit. Frits Enk heeft het interview afgenomen, het verscheen in het audiotijdschrift Synopsis, aflevering 10. Frits is journalist, realisator van video- en geluidsproducten, schrijver van boeken; hij geeft lezingen, verricht research, is samensteller van het blindenmagazine Synopsis, en bovenal een beminnelijk man, een uitstekend interviewer die de juiste vragen stelt.

http://www.4shared.com/audio/dx1dp-bE/2010_-_10_-_hilde_van_gool.html

One Response to Interview afgenomen door Frits Enk

  1. Kenneth Bestwell schreef:

    Hallo Hilde,

    Pas nu heb ik het interview beluisterd. Voor wat betreft de Vlaamse hoorspelen vind ik er echter één serie bovenuit steken.
    Niks Vlaanderen, zelfs geen Dams en van Deun. Nee voor mij is het Commissaris van In.
    Geniaal van opzet, slecht een paar minuten per dag, maar wàt een spanning en wàt een tempo! Slechts “de Moker” komt daarbij in de buurt.
    Dat laatste is overigens nog steeds te beluisteren: http://www.nps.nl/page/programma/4289/de-moker
    helaas niet meer te downloaden.

Geef een reactie

