Nieuwe reeks: De Spijker (vervolg op De Moker), en Millennium trilogie

De Millennium-trologie van de Zweed Stieg Larsson wordt verwerkt tot hoorspel. Eerst wordt De Spijker, het vervolg op De Moker uitgezonden en daarna is Millennium te beluisteren. Het verhaal gaat over een journalist die de verdwijning van een vrouw uit een rijke ondernemersfamilie onderzoekt. Victor Reinier is een van de hoofdrolspelers. In Lunch vertelt maakster Marlies Cordia van de Hoorspelfabriek over de totstandkoming van het hoorspel. (tekst NCRV Lunch http://lunch.ncrv.nl/nieuwsblogs/millennium-wordt-nieuw-hoorspel-radio-1)

Je leert er o.a. dat devrouwelijke hoofdrol, Lisbeth Salander, gespeeld wordt door de jonge actrice Juliette van Ardenne. In Duitsland werd wel een erg ingekorte versie tot hoorspel verwerkt, maar deze hoorspelbewerking van de volledige 3 delen is een wereldwijde première. Ikzelf heb de tv-reeks, gebaseerd op deze boeken, gezien, en die was erg boeiend. Benieuwd hoe Marlies Cordia dit toch wel ingewikkelde verhaal duidelijk overbrengen kan.
Een leuke anekdote: het figuur van Lisbeth Salander, de moedige heldin uit Millennium, werd door de luisteraars van de Vlaamse Radio 1 verkozen tot de grootste heldin uit de literatuur!
[Met dank aan Peter Van Deutekom voor de tip]

http://lunch.ncrv.nl/nieuwsblogs/millennium-wordt-nieuw-hoorspel-radio-1

4 reacties op Nieuwe reeks: De Spijker (vervolg op De Moker), en Millennium trilogie

  1. Andre schreef:

    Ik heb recent het hoorspel De Moker geluisterd en ben benieuwd naar het vervolg dat hier wordt genoemd “De Spijker”, maar ik kan dit verder nergens vinden. Ik heb de NTR ernaar gevraagd en die vertelt me dat De Spijker is komen te vervallen vanwege een gebrek aan financiering. Er is hun ook geen script bekend, wat ik erg jammer vind omdat ik nieuwsgierig ben waar het verhaal naartoe was gegaan. Als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag.

  2. Joris schreef:

    thanks Andre , ik was hier ook naar op zoek, maar dank zij jouw bericht hoef ik niet verder te zoeken

  3. Marc schreef:

    Ik “eis” dat er een vervolg komt op ‘De Moker’! Wat een meesterstuk. Is er nou niemand die dit met mij deelt? Zelden zo meegesleurd in een verhaal dat zo 1 op 1 aansloot bij een gevoel wat je hebt over een tijd, een stad en een buurt. Van al het geld in medialand zou dit het best bestede zijn.

Geef een reactie

