De betoverde wereld 03 – De advocaat van de heksen

Hoorspel genre:    Reeks – Mystiek – NL     –
Hoorspel onderwerp: Heksen en mysterie
Aflevering: 3/5
Uitgezonden: onbekend 17/11/1985
Door: KRO
De plot: Het verhaal van de heksen in Baskenland. Hoe de heksenjacht daar in de kiem gesmoord werd door een advocaat, die op een slimme manier de legenden doorprikte.
Auteur:    Gerrit-Jan Zwier
Regisseur: Jaap    Vermeer
Bijkomende info: Regie: Charlie Van Leeuwen
Acteurs: Eleonor Grootkup (verteller); Dick Tevree (verteller); Paul Timan (Juan Valie); Louis Houet (Alonso de Salazar); Willem van der Pool (rechter); Lo van Dijk (Grootinquisiteur); Ria Puik-Lanfen (een heks); Herman Richter (een verdachte); Marie Rabelink (de vrouw van een verdachte)
Duur: 0:55
Appreciatie: ***
Commentaar: In deze reeks is er altijd een intro, waarin enkele citaten te horen zijn die je later in het hoorspel tegenkomt. Het hoorspel is interessant, maar niet zo boeiend als de delen 4 en 5.

Sommige acteerprestaties vind ik persoonlijk ook niet echt denderend, zoals die van Juan Valle (Paul Timan) die tamelijk monotoon spreekt. Maar misschien hoorde ik verkeerd?

Volgens gegevens is dit dus deel 3 van de reeks “De betoverde wereld”. Hoeveel delen die telde, wanneer die uitgezonden werden kon ik niet achterhalen. Ik heb alleen de delen 3, 4 en 5 teruggevonden. Update augustus 2015: ik heb de ontbrekende delen (1 en 2) ondertussen gevonden, en ook wat meer info, zodat deze reeks nu volledig is.
Download: https://archive.org/download/DeBetoverdeWereld/DeBetoverdeWereld03-DeAdvocaatVanDeHeksen.mp3 (58,8 MB)
Kwaliteit geluid: **** (128 kbps – CBR)

4 reacties op De betoverde wereld 03 – De advocaat van de heksen

  1. Bertje zegt:

    Hallo Hilde,

    Van dit hoorspel heb ik delen 3,4 en 5.
    3 – de advocaat van de heksen (die jij nu bespreekt)
    4 – de heksenmeester van Loudun
    5 – het boze oog

    Info heb ik er niet over.

    Groet,
    Bertje

  2. Wim Fromberg zegt:

    Hilde dit heb ik nog voor je
    KRO za. 02-11-85 De betoverde wereld, 1. De heksenhamer (Johan van der Wouden – Jaap Vermeer & Charley van Leeuwen) [5] [00.02-01.00]
    KRO za. 09-11-85 De betoverde wereld, 2. Het heksentoernooi (Johan van der Wouden – Jaap Vermeer & Charley van Leeuwen) [5] [00.02-01.00]
    KRO za. 16-11-85 De betoverde wereld, 3. De advocaat van de heksen (Johan van der Wouden – Jaap Vermeer & Charley van Leeuwen) [5] [00.02-01.00]
    KRO za. 23-11-85 De betoverde wereld, 4. De heksenmeester van Loudun (Johan van der Wouden – Jaap Vermeer & Charley van Leeuwen) [5] [00.02-01.02]
    KRO za. 30-11-85 De betoverde wereld, 5. Het boze oog (Johan van der Wouden – Jaap Vermeer & Charley van Leeuwen) [5] [00.02-01.00]
    Groet Wim

  3. gerrit zegt:

    Helaas, als na zoveel seconden wachten ik denk het hoorpsel te kunnen downloaden, wordt ik doorgeschakeld naar een pagina waar ik eerst lid moet worden om verder te gaan. Is dit het einde van de hoogtepunten in mijn mailbox? Snif…

    • leefwijzer zegt:

      Dag,
      Er blijken soms wat problemen te zijn met de links. Sommige mensen zeggen dat ze de link niet kunnen aanklikken of downloaden, terwijl uit de logs blijkt dat andere mensen daar geen problemen mee hebben.
      Ik vermoed dat de schuld bij 4shared ligt, dat natuurlijk graag wat nieuwe leden heeft. Ik hoop dat je begrijpt dat het in elk geval niet mijn schuld is – ik doe er alles aan om de hoorspelen (gratis) tot bij de liefhebbers te brengen.
      Probeer deze link eens:
      http://www.4shared.com/audio/5GWHkaY3/De_betoverde_wereld_03_-_de_ad.html
      Succes!
      Hilde

Geef een reactie

