Een duik in de archieven (onduidelijkheid over bestanden II)

De lezers van dit blog vraag ik even geduld, terwijl ik (samen met de hulp van andere lezers van dit blog) probeer uit te vissen wat er aan de hand is. Zoals je weet is het mijn bedoeling om de hoorspelen alfabetisch af te lopen, een soort inventaris te maken, en de lezer van dit blog mee te nemen op deze ontdekkingstocht – een tocht die niet alleen de “klassiekers” omvat zoals het overbekende Paul Vlaanderen, maar ook de andere hoorspelen. Soms ondoorgrondelijk, soms experimenteel, soms gewoon romantisch. Maar altijd een aspect van de rijke geschiedenis van het hoorspel – een geschiedenis waarvoor de omroepen, Vlaamse en Nederlandse, nog altijd onvoldoende aandacht hebben. Soms lijkt het wel alsof zij zich voor deze “jeugdzonden” schamen…

Doordat enkele hoorspelen die ik recent besproken heb op dit blog, plots niet meer beschikbaar zijn, was ik even in paniek – zou ik deze ontdekkingstocht nog kunnen voortzetten? Want alleen maar een hoorspel vermelden, zonder de lezer van het blog de mogelijkheid te bieden het ook te beluisteren, zou een heel beperkte ervaring zijn. Daarom wou ik dit probleem even verder onderzoeken, en met de hulp van enkele lezers lijkt dit te lukken.

Enkele mensen hebben mij immers al wat meer informatie bezorgd. Zo vertelt E. me:

“Toen de voorloper van het Beeld en geluid nog bestond beter bekend als het Omroep Museum toen kwamen dhr. Frits Jonker hoofd van het archief op het idee zullen we niet enkele hoorspelen op cd gaan uitbrengen.
Er werden toen 13 hoorspeltitels geselecteerd uit elk genre bepaalde titels. Zoals: Paul Vlaanderen en het Millborne
mysterie. Van de Brekers verschenen de eerste twee afleveringen op cd. Bezit nog een stukje interview met Frits Jonker en Audrey van der Jagt dat er sprake zou zijn van een vervolg. Dat is nooit gerealiseerd omdat het Omroep museum de deuren moest sluiten en het werd omgevormd tot het huidige Beeld en geluid.
Je kunt wel alle 32 delen van de Brekers bestellen
maar daar hangt een flink prijskaartje aan. Per episode betaal je 40 euro voor.
Dus het klopt een beetje maar niet helemaal.

En via Louis kwam ik het volgende te weten:
“Ik ben een enorme fan van de ouwe Kraai en dus ook de Brekers weet dat er slechts 1 CD met drie afleveringen als luisterboek bestaat maar niet te koop is Deze hoort bij een serie genaamd Commedy uitgegeven door het N.A.A.
ISBN details
zoeken > ISBN details
bibliografische gegevens
titel: Comedy / 2 De Brekers / druk 1
uitgever: Strengholt United Media
NUR-code: 081
NUR-omschrijving: CD, cassette, CD-ROM, DVD, tape, diskette (blanco)
ISBN: 9789058601407
bibliografische druk: 1
verschijningsdatum: 01-07-2000
taal: Nederlands
Afleveringen:
1- Een verloofde voor Harrie
2- De breuk
3- Madam Veritas

Toevallig staat deze CD te koop op Marktplaats.
http://cd-dvd.marktplaats.nl/cd-s-humor-en-cabaret/510967143-de-brekers-audioboek-avro-piet-romer-johnny-kraaykamp-enz.html

Hoe spijtig het ook is, ik zal dus voor de laatste 5 delen van deze reeks niet kunnen verwijzen naar publiek beschikbare bestanden. Ik kan ze alleen maar bespreken. Wie daarmee niet akkoord is, kan mij contacteren.

En ik hoop echt dat ik in de toekomst de lezers van dit blog nog over veel hoorspel pareltjes kan vertellen, en dat de auteursrechthebbenden begrijpen en respecteren wat ik tracht te doen.

Geef een reactie

