Onduidelijkheid over bestanden

Enkele lezers maakten mij erop attent dat verschillende bestanden waar naar op dit blog verwezen wordt, niet meer beschikbaar zijn voor download. Bij nazichtbleek dat die plots in een speciale map staan, “abuse”,  Daar staan plots ook nog andere hoorspelen, allen op klacht van een automatische dienst die illegale bestanden opspoort (Muso TNT)

Ik vermoed dat die dienst veronderstelt dat het bij De Brekers om illegale kopieën van de tv-uitzendingen gaat, en bij de andere hoorspelen om illegale kopieën van audioboeken.

Nu: in het geval van audioboeken, die in de handel verkrijgbaar zijn, kan ik begrijpen dat het downloaden verhinderd wordt vanop deze site. Maar de hoorspelen zijn NIET legaal in de handel te verkrijgen, toch niet voor zover ik gevonden heb. Bij Beeld en Geluid vind je wel info over deze hoorspelreeks, maar klik je op “in het winkelwagentje”, dan komt de melding dat je het niet kan kopen.

Zoals de trouwe volger van dit blog weet, probeer ik altijd zo correct mogelijk te werken met de auteursrechten voor de hoorspelen die ik hier bespreek. Bestaat er een webshop waar je een hoorspel legaal kan aankopen, dan zal ik daar altijd naar verwijzen. Maar helaas is dat voor tal van hoorspelen niet het geval. En dan ga ik op zoek naar websites waar het hoorspel gratis aangeboden wordt.

Mijn vraag aan de lezers: heeft iemand ervaring met deze ‘Muso TNT” dienst? Zijn de afleveringen van “De brekers” ergens legaal te vinden? Want dan verwijs ik er graag naar. De mensen, bedrijven die de moeite doen om hoorspelen legaal aan te bieden, moeten beloond worden, en verdienen het om hun investering terug te verdienen. Maar wanneer er van een hoorspel niets online te vinden is (of in de winkel, op cd)  dan vind ik het unfair dat men de hoorspelfan het genoegen ontzegt om de hoorspelen te beluisteren die andere hoorspelliefhebbers met veel moeite opgenomen hebben van de radio, en die sindsdien circuleren in de kringen van de fans.

Hebben jullie advies voor mij?

4 Responses to Onduidelijkheid over bestanden

  1. Paul schreef:

    Na war zoekwerk via google kwam ik op een site terecht die me door verwees naar de centrale discotheek in rotterdam, daar schijnen cdś van de brekers in de uitleen te zijn.
    Wat naar mijn idee dan duid op een officiele uitgave van deze serie.
    Heb nog niet kunnen vinden waar ze dan eventueel te koop zouden zijn en hoe dat zit met auteursrechten..
    Mocht ik daar nog iets over vinden laat ik het nog weten.

  2. Paul schreef:

    Aanvulling

    Bij de centrale discotheek is er niets over terug te vinden, inhoever het dus klopt is even niet bekend

  3. Louis schreef:

    Ik een enorme fan van de ouwe Kraai en dus ook de Brekers weet dat er slechts 1 CD met drie afleveringen als luisterboek bestaat maar niet te koop is Deze hoort bij een serie genaamd Commedy uitgegeven door het N.A.A.

    ISBN details
    zoeken > ISBN details
    bibliografische gegevens
    titel: Comedy / 2 De Brekers / druk 1
    uitgever: Strengholt United Media
    NUR-code: 081
    NUR-omschrijving: CD, cassette, CD-ROM, DVD, tape, diskette (blanco)
    ISBN: 9789058601407
    bibliografische druk: 1
    verschijningsdatum: 01-07-2000
    taal: Nederlands

    Afleveringen:
    1- Een verloofde voor Harrie
    2- De breuk
    3- Madam Veritas

    Toevallig staat deze CD te koop op Marktplaats.

    http://cd-dvd.marktplaats.nl/cd-s-humor-en-cabaret/510967143-de-brekers-audioboek-avro-piet-romer-johnny-kraaykamp-enz.html

    Ik ben al 25 jaar bezig deze serie compleet te krijgen en mis nog twee afleveringen nl
    De algemene belangen partij
    Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

    Je kan je wel voorstellen dat ik bijzonder blij was toen jullie begonnen met het plaatsen van deze serie en hoe groot mijn teleurstelling was toen MUSO zijn nonchalante neus in deze blog stak.
    MUSO moet beter zijn werk doen en eerst bekijken wat hij beschermen moet en wat niet.

    De Brekers kan gewoon gepost worden.

    Besluiten jullie dit niet te doen dan wil ik deze twee afleveringen ruilen voor 10Gb aan diverse hoorselen op DVD.

Geef een reactie

