De boekenverzameling

Hoorspel genre:    Losse verhalen – Detective – NL
Hoorspel onderwerp:     Avonturen
Aflevering: 1/1
Uitgezonden: 24/09/1973
Door:     AVRO
De plot: Peter Wimsey heeft zijn jonge neef op bezoek. Om hem bezig te houden, neemt hij hem mee naar een boekenantiquariaat. Daar vindt de jongen een heel bijzonder boek…
Auteur:    Doroty L. Sayers
Regisseur: Jacques Besançon
Bijkomende info: Vertaling: Aad Veth
Acteurs: Paul van Gorcum (Lord Peter Wimsey); Harry Bronk (zijn neefje); Wim Hoddes (dokter)
Duur: 0:20
Appreciatie: ***
Commentaar: Een leuk detectiveverhaal, heel lichtvoetig.    Wat ik me wel afvraag: Dorothy L. Sayers was toen een erg populaire schrijfster, met haar hoofdfiguur Lord Peter Wemsey. Zouden er niet meer verhalen van haar bestaan? Behoort dit hoorspel tot een reeks?
Download: http://www.4shared.com/mp3/pcM8UrBc/De_boekenverzameling.html (27,60    MB)
Kwaliteit geluid: *** (192 kbps – CBR)

3 reacties op De boekenverzameling

  1. Frank - (H)oordeel schreef:

    De vraag van Hilde lijkt heel simpel.
    Toen ik echter wat onderzoek deed, bleek dat nieuwe vragen op te roepen.

    Van 01-10 t/m 03-12-1973 zond de AVRO, van 15.35 tot 16.00 uur via H1, 10 weken lang de reeks “Paul van Gorcum vertelt verhalen van Dorothy Sayers” uit. De regisseur was steeds Jacques Besançon. “Beeld en Geluid” noemt als genre: Hoorspel, politieserie.
    Dit zou kunnen duiden op verhalen over Lord Peter Wimsey.
    In de jaren 70 verzamelde ik geen verhalen, dus liet de serie links liggen.

    Toch bleken er een paar hoorspelen bij deze reeks te zijn.
    In 1991 kwam ik in het bezit van het hoorspel ‘de bedrogen bedrieger’, uitgezonden 08-10-1973 op. Hier was ook de vertaling van Aad Veth. Behalve Paul van Gorcum als Peter Wimsey was ook Maria Lindes als de bestolen vrouw te horen.
    Ook kwam ik in het bezit van een hoorspel waar geen titel van bekend was en dat ik “De boekenverzamling” noemde. Bij het hoorspel gaf ik steeds aan dat het een fictieve titel was. Als uitzenddatum had ik doorgekregen: 24-09-1973. Dat blijkt onjuist te zijn. (Op 24-09-1973 werd volgens Studio deel 154 van Biels & Co uitgezonden).Voor mij is de uitzenddatum onbekend.

    Van 22-05 t/m 19-06-1984 is een vijfdelige reeks “Paul van Gorcum vertelt verhalen van Dorothy Sayers” uitgezonden.
    Omdat ik intussen ook verhalen begon te verzamelen, het ik er een tweetal opgenomen. Waarschijnlijk had ik de eerste drie gemist.
    Op 12-06 nam ik op “Katten” en op 19-06: “De klok”.
    Daarvoor, op 22-05 en 29-05 werden respect. “De man met de koperen vingers” en “De pot die vergiftigd werd” uitgezonden. De titel van het verhaal op 05-06-1984 is mij onbekend. De regie was steeds van Hero Muller.

    In de vijfdelige reeks “Luister en huiver” werd op 19-02-1978 het eerste hoorspel “De man die er alles van wist” uitgezonden. Het verhaal van Dorothy Sayers werd vertaald door Annie den Hertog-Pothoff en geregisseerd door Dick van Putten.

    In Duitsland, maar vooral in Engeland zijn zeer veel hoorspelen van Dorothy Sayers uitgezonden.

    Misschien zijn er hoorspelliefhebbers die meer weten.

  2. leefwijzer schreef:

    Dag Frank,

    Erg bedankt voor je reactie, en het uitvoerige opzoekwerk dat je verricht hebt!

    Een van de voordelen van het online zetten van de bestanden, en informatie over medewerkers, auteurs, regisseur enz., is dat het, dankzij Google en co gemakkelijker doorzoekbaar wordt voor iedereen..

    Helaas zit ik dus nog altijd aan de beginletters van het alfabet. En dan is jouw reactie erg welkom, omdat jij zelf al een uitstekende index gemaakt hebt van de hoorspelen, en heel wat aanvulling geven kan!

    Groetjes,
    Hilde

  3. Jeroen schreef:

    Hallo Hilde,
    Ik heb van deze reeks tien afleveringen in mijn hoorspelcollectie zitten. Titels zijn me niet bekend, maar daar is vast wel achter te komen 😉 Groeten, Jeroen

Geef een reactie

