Advocatenkantoor Flywheel, Shyster en Flywheel: nabeschouwing

25 afleveringen van een bepaald hoorspel achter elkaar beluisteren – het is veel. Vooral wanneer het gaat om een hoorspel dat het vooral moet hebben van snel flitsende dialogen, in een hoog tempo.

Alhoewel ik de taalvaardigheid die in deze radio -uitzendingen tentoon gesteld werd kan bewonderen, en dan vooral de sublieme manier waarop taalkunstenaar Chris Van Hoorn de woordspelingen vanuit het Engels naar het Nederlands vertaald heeft, moet ik eerlijk toegeven dat deze reeks me niet echt kon bekoren, omdat ik het eerder cabaret vond, dan een hoorspel. Niet alleen omdat de scènes alleen uit dialogen bestaan, en geluiden die de omstandigheden weergeven haast volledit ontbreken. Maar ook omdat de rust die ik vaak bij andere hoorspelen, reeksen of individueel, humoristisch of dramatisch, voelde tijdens het beluisteren, ik niet voelde bij deze reeks.
En dat heeft niets te maken met de acteurs. Ik heb Luc Lutz en Pieter Lutz in vele andere rollen gehoord, en daar konden ze mij wel vervoeren naar dat speciale plekje. Het zal wellicht zijn omdat ik nooit echt fan geweest ben van de Marx Brothers, die ik veel te zenuwachtig vond – mijn belangrijkste verwijt aan deze reeks dus ook.
Na deze reeks even tot rust komen. Ik heb, in mijn alfabetische ontdekkingstocht van de hoorspelen, ondertussen enkele heel mooie eenakters beluisterd die met een D beginnen, en die heel veel indruk op me gemaakt hebben. Mijn verslag ervan krijg je in de volgende dagen. En dan volgt er weer een reeks – maar voor ik daaraan begin, even een vraag aan jullie: vinden jullie het niet vervelend dat ik een hele reeks achter elkaar breng? Zou je dat niet liever afgewisseld zien met andere hoorspelen, of vind je het, integendeel, gemakkelijk om de hele reeks te kunnen volgen?

Jullie reacties zijn erg welkom!

4 reacties op Advocatenkantoor Flywheel, Shyster en Flywheel: nabeschouwing

  1. Piet Heddes schreef:

    Liever de hele serie in één keer.
    Verder veel lof voor deze blog.
    Ik volg deze al ruim twee jaar.

  2. Joop Kroes schreef:

    Maakt mij niet uit ik volg deze blog
    met veel plezier al een aantal jaren
    dank daarvoor.

  3. dick schreef:

    Ook ik vind het prima zoals het gaat, je kan nu eenmaal geen al te grote bestanden in 1 keer aanbieden, wmb gewoon doorgaan zoals het jou uitkomt.
    Hartelijk dank voor alles wat je deelt, veel heb ik al, maar er zitten soms toch weer enige juweeltjes tussen.
    Groet Dick

  4. Wouter van Tienhoven schreef:

    Het aanbieden zoals je nu doet alle afleveringen één voor één vind ik prima. De tijd om alles in één keer af te luisteren ontbreekt vaak. Ik verzamel de serie en zet ze op mijn IPod en luister met veel plezier in de auto.

    Trouwens mijn zoon van 11 (“leent” mijn I-Pod) ligt dubbel om de afleveringen van Flywheel.

    Veel waardering voor je werk.

Geef een reactie

