De zevende dienaar: review

Hoesje van cd en boek De zevende DienaarIn een vorig bericht bracht ik verslag uit over de persvoorstelling (en kindervoorstelling) van “De Zevende Dienaar“, het nieuwe hoorspel van Het Geluidshuis, gemaakt voor een jong publiek. Per vergissing heb ik dat toen “De nieuwe dienaar”, mijn excuses.

Ik vertelde erbij dat ik onder de indruk was van het feit dat de kinderen zo begeesterd waren door de andere hoorspelen die Het Geluidshuis al gemaakt had, maar ook dat ik persoonlijk tijdens de persvoorstelling niet echt meegevoerd werd door het hoorspel, dat ik toen te druk vond. En dat ik, door omstandigheden, niet kon blijven om het tweede deel te beluisteren.

Enkele dagen nadien vond ik een leuke verrassing in mijn brievenbus: medewerkster An van het Geluidshuis had mijn blogposting gelezen, en stuurde mij alsnog het boekje met hoorspel op, zodat ik einde van het verhaal kon beluisteren. Wat sympathiek!

Vandaag had ik dan even tijd om rustig te luisteren, en ik moet mijn mening herzien. Wanneer je alleen bent, en geen afleiding hebt, dan is dat hoorspel helemaal niet druk meer. Het is lichtvoetig, met vele steken die het ook voor volwassenen onderhoudend maken. Het verhaal ontwikkelt zich heel spannend, onze jonge anti-held wordt een heuse held, en tja… ze leefden niet lang en gelukkig, want Trammezant trouwt niet met het prinsesje, maar trekt de wijde wereld in.

Mijn complimenten aan de bedenkers van deze verhalen. In deze tijd moderne sprookjes verzinnen, jezelf verplaatsen in de geest van kinderen, weten wat voor hen logisch is en leuk, het vergt veel fantasie. En natuurlijk de uitvoerders van het verhaal, die zo goed gekozen zijn om een bepaalde rol neer te zetten. Katelijne Verbeke is een heel stoute schoonmoeder, Mathijs F. Scheepers is een schitterend onhandige Trammezant, Ben Segers een o zo herkenbare aannemer met o zoveel uitvluchten…

Thuis heb ik echt heel hard genoten van het hoorspel. Ik werd weer even kind dat meegevoerd werd in het verhaal,maar als volwassenen kon ik ook genieten van de vele woordspelingen.

Ik heb het boekje doorbladerd met de leuke tekeningen. Voor mij hoefden die niet echt (ik was eerlijk meer geïnteresseerd in de namen van de acteurs en de crew die aan het hoorspel meegewerkt hadden), maar voor kinderen zal het ongetwijfeld heel leuk zijn om de hoofdpersonages afgebeeld te zien. Ik kan me voorstellen dat zij, met het boekje in de hand, op hun manier het hoorspel terug kunnen navertellen – en wie weet, zelf nieuwe verhalen verzinnen rond de hoofdpersonages.

En dan is er natuurlijk ook nog het feit dat je in het boekje de teksten vindt van de liedjes uit het hoorspel, zodat de kinderen mee kunnen zingen. Het hoorspel is trouwens ingedeeld in hoofdstukken, zodat je naar het liedje kan doorschakelen.

Het hoorspel, met boekje, kost €22,95. Op de website kan je vele fragmenten beluisteren, en ook enkele liedjes. Ik beveel het jullie van harte aan!

O ja, voor ik het vergeet: bij de rubriek “Gratis stuff” kan je zelfs een heel hoorspel gratis downloaden, evenals verschillende leuke ringtones. Toch ook mooi meegenomen, niet?
http://geluidshuis.be/nl/in-de-kijker/de-zevende-dienaar-57.html
http://geluidshuis.be/nl/gratis-stuff.html#

Geef een reactie

