Open vizier

Hemel, het lijkt wel alsof ik, in mijn ontdekkingstocht van de hoorspelen niet echt vooruit kom. Ik heb al wel vele nieuwe hoorspelen beluisterd, maar hier nog niet besproken. Dat komt voornamelijk omdat ik steeds vaker opmerkingen krijg van lezers dat zij een bepaald hoorspel, dat voorheen op 4shared te vinden was, niet meer kunnen downloaden. Of dat zij bij het downloaden niet het hoorspel zelf op hun computer ontvangen, maar wel allerlei vieze hardware. En daar zit ik erg verveeld mee.

4Shared is een site waar je anoniem bestanden kan plaatsen, om te delen. Die ruimte en bandbreedte wordt gratis aangeboden – met als gevolg dat de downloader veel reclame moet slikken, en zelfs malware kan downloaden in plaats van het gevraagde bestand.

Ik heb daarom een gedurfde beslissing genomen, en ik hoop dat auteursrechthebbenden die beslissing begrijpen.

Ik heb namelijk besloten om niet meer te werken met bestanden die anoniem geüpload waren op 4Shared, maar om officieel, met open vizier, de hoorspelen zelf op Archive.org te plaatsen. Ik heb een officiële aanvraag ingediend bij Archive.org, om daar een collectie aan te mogen maken waarop die hoorspelen te vinden zijn.

Het is uiteraard mijn bedoeling om de auteursrechten zoveel mogelijk te eerbiedigen. Hoorspelen die via commerciële weg (Hoorspelfabriek, Beeld & Geluid enz.) te downloaden zijn bij de organisaties die over de auteursrechten beschikken, zal ik daar niet plaatsen. Mocht ik toch per vergissing een hoorspel op Archive.org plaatsen dat wel degelijk beschikbaar is, dan vraag ik aan de auteursrechthebbenden om mij daarvan te verwittigen, zodat ik het hoorspel daar kan verwijderen, en de link in mijn posting kan vervangen door een weblink waar het hoorspel, al dan niet tegen betaling, beschikbaar is.

Open vizier dus. Ik wil gewoon mijn steentje bijdragen tot het bewaren van deze onterecht vergeten kunst. Ik sta open voor alle commentaren van auteursrechthebbenden, acteurs, auteurs. Als men mij zou vragen om een bestand op Archive.org te verwijderen, omdat de auteursrechthebbenden uiteindelijk toch besloten hebben om het audiobestand opnieuw beschikbaar te stellen, dan kan ik dat alleen maar als een grote victorie beschouwen voor de hele gemeenschap liefhebbers van hoorspelen. Want het wil zeggen dat deze organisaties uiteindelijk toch de waarde van de hoorspelen terug gaan beseffen.  Hopelijk zal het dan niet al te veel geld kosten om een hoorspel via Beeld&Geluid, Hoorspelfabriek, iTunes, of, wie weet, zefs Bol.com te downloaden!

Een vraag tussen haakjes aan de volgers van dit blog: hoeveel zou jij een redelijke prijs vinden voor een hoorspel? Een song van 3-4 minuten kost 0,99 bij iTunes. Wat mag een hoorspel kosten? Moet dat per minuut betaald worden, of eerder per categorie, waarbij de “moeilijke” hoorspelen minder kosten, en de populaire hoorspelen zoals Paul Vlaanderen meer kosten? Ter vergelijking: e-books kan je al vanaf 4,99 euro kopen.

Ik kijk erg uit naar jullie reacties – niet alleen de lezers-liefhebbers van hoorspelen, maar ook van de auteursrechthebbenden.
Vertel me jouw mening!

3 reacties op Open vizier

  1. John zegt:

    Beste Hilde,

    Ik hoop dat je aanvraag bij Archive.org geaccepteerd wordt. Het is de plek op het internet waar het Nederlandstalige hoorspel thuis hoort.

    Met betrekking tot je vraag over iTunes het volgende. Laatst heb ik “Café Cuba” bij het Geluidshuis gekocht. Aangezien de montage perfect is, beter dan de goedbedoelde montages van enthousiaste luisteraars. Ik schrijf dit om aan te geven dat een aankoop bij iTunes een toegevoegde waarde moet hebben. Bijvoorbeeld geen opname van de radio maar de studiobanden.

    Maar of er enige belangstelling voor is vraag ik me af. Op het internet zijn meerdere websites die hoorspelen te koop aanbieden. Onder andere 3.000 hoorspelen voor € 25,00, daar kan iTunes lastige mee concurreren.

    Groet,

    John

  2. Ben zegt:

    Hoi Hilde,
    Ook ik ben een gewone luisteraar en ik ben blij met alles wat je schrijft. De hoorspelen die je aanbied heb ik veelal zelf. Toch vind ik bij jou voor mij onbekende titels of zijn is de geluidskwaliteit beter dan die van mij. Toch ben ik het meest blij met het resumé bij elk hoorspel.
    Overigens ben Ik van mening dat een hoorspel niets moet kosten en ik zal daarom niet betalen voor en hoorspel. Ik heb in mijn leven al heel wat hoorspelen gedeeld met mensen, ook in de tijd dat alles nog per cassette of cd èn per post moest. Alles met gesloten beurs ook als er niets tegenover stond en staat. Het is altijd leuk om dat te kunnen doen.
    Groetje Ben.

  3. Wat hier gebeurd waardeer ik zeer. Ik was als kind een stiekeme luisteraar op mijn kristalontvanger die in het kastje naast mijn bed zat. Mijn populairste hoorspelen waren Paul Vlaanderen en Sprong in het heelal. De passie voor (oude) hoorspelen is blijven hangen en mijn ega gebruikt ze op een dvd speler met usb stick i.p.v. slaappillen. Dat is nog eens andere koffie hè?
    Ik ben (lees: wij zijn) hoorspel liefhebbers in hart en nieren!
    Ga zo voort a.u.b. Wij blijven volgen!

Geef een reactie

