De corridor

de_corridorHoorspel genre: Losse verhalen – drama
Hoorspel onderwerp: Oorlog
Aflevering: 1/1
Uitgezonden: 16/04/1965
Door: VPRO
De plot: Een negerjongetje en een oude blinde rabbi lopen door een landschap, verscheurd door oorlog. Het jongetje heeft honger, maar waar is er eten te vinden? Ze bevinden zich in een corridor tussen de communisten en het vrije westen.
Auteur: Ward Ruyslinck
Regisseur: Coos Mulder
Andere medewerkers: Inspeciënt: Henk van der Steeg
Acteurs:Peter Aryans, Willy Ruys en Donald de Marcas in de rollen van: Salomon Fink, de rabbi; Polly, het jongetje; een tractorbestuurder; een wachtmeester; de commissaris; de kapitein van het opvangtehuis; majoor Strengerhold

Duur: 0:51:37
Appreciatie: ****
Commentaar: Mooi maar ook triest van sfeer, met een dramatisch einde. Ik vond niet veel informatie terug over het hoorspel
Download: https://archive.org/download/DeCorridor/De%20Corridor.mp3 (94,5 MB – 256 kbps)
Pagina bij Archive.org: https://archive.org/details/DeCorridor
Meer bij Hoorspelen.eu: http://www.hoorspelen.eu/Hoorspelen/HoorspelD/Decorridor.htm
Van dit hoorspel vond ik geen informatie terug bij Wikipedia. Wat ik wel te weten gekomen ben is dat dit hoorspel deel uitmaakt van het boek “De paardevleeseters” – zie deze site.
https://openlibrary.org/books/OL22911991M/De_paardevleeseters
En bij “Ten huize van” vond ik een interview terug dat Joos Florquin afnam van Ward Ruyslinck, over dit hoorspel (http://www.dbnl.org/tekst/flor007tenh12_01/flor007tenh12_01_0006.php)
In deze bundel ‘De paardevleeseters’ staat ook een luister- spel ‘De corridor’, dat trouwens werd bekroond met de driejaarlijkse prijs van de provincie Antwerpen voor drama- tisch werk. De tweesssss helden zijn weer zielepoten: een oude blinde jood en een jongetje, een dertienjarig halfbloedje. Het is weer sterke maatschappijkritiek.
Dat hoorspel heb ik, in opdracht van de k.r.o., geschreven in ’64, meen ik, toen de koude oorlog nog lang niet was uitgewoed. Het tema was dan ook de Oost-West-verhoudingen, de machtsstrijd tussen kapitalisme en kommunisme, ernaar dan vanuit de optiek van de kleine, verdrukte man (de zielepoot, jawel!) die toch altijd het slachtoffer is van de Anternationale politieke machinaties. Ik heb niet alleen het zinloze van zulke ideologische konflikten willen aantonen,
[p. 198]
maar ook het absurde, het amorele: de mens wordt door de politieke systemen gebruikt, respektievelijk misbruikt of verdelgd naargelang van zijn godsdienstige overtuiging of van zijn huidskleur. Dat ervaren mijn blinde joodse rabbi en het jonge halfbloedje op een vreselijke manier.
U bent de man van één luisterspel.
Het dramatisch werk trekt me niet zo aan. Ik ben ook de man van één toneelstuk. Je hebt in een toneelwerk niet de armslag die je in een roman hebt. Je bent te sterk gebonden aan dialogen, je kunt niet straffeloos uitweiden over ideeën. Dat remt allemaal mijn verbeelding.

Geef een reactie

