De gedaanteverwisseling: achtergrond

de_gedaanteverwisselingZoals ik reeds bij de BRT-versie van dit hoorspel vermeld heb, bestaan er verschillende versies van dit hoorspel. Dat heb ik vernomen dankzij Hoorspelen.eu, want twee van deze versies dragen niet de titel “De gedaanteverwisseling”.

Ik heb gewacht tot ik alle vier versies kon beluisteren, om mij een mening te vormen. Elk van deze versies heeft zijn eigen kwaliteiten. Het is heel leerrijk om de vergelijking te maken, want zij geven elk een ander tijdsbeeld, een andere benadering van het hoorspel, een andere aanpak door de regisseur in kwestie.

Bij elk hoorspel heb ik mijn eigen mening neergeschreven. Wat jullie ervan denken zou ik echter ook graag vernemen.

Het verhaal op zich blijft hetzelfde: wat er gebeurt nadat een jongeman, een handelsreiziger, op een dag wakker wordt als kever. Om de afloop van het verhaal moet je het hoorspel dus eigenlijk niet beluisteren. Maar wel om de aparte aanpak en uitwerking van elke versie. Want dat interesseert me ook bij de hoorspelen- de evolutie ervan, door de jaren heen, de verschillende interpretaties. En dit hoorspel met zijn 4 verschillende versies is een uitstekend studieobject.

Morgen kan je de versie van de TROS uit 1996 beluisteren, in een regie van Marlies Cordia. Dit hoorspel werd uitgezonden onder de titel “Metamorphosis”.

Excuses dat het even duurt vooraleer ik de vier versies breng – ik had even tijd nodig om de verschillende versies te beluisteren zodat ik kon beslissen in welke volgorde ik ze het best kon laten beluisteren.

Een reactie op De gedaanteverwisseling: achtergrond

  1. Ik waardeer je effort enorm! Dat het iets langer duurt, hindert niks. Als we maar tijd van leven hebben!
    Telkens als er weer een binnendruppelt, verheugen mijn ega en ik, ons. Wij zijn nog van de “hoorspel generatie” om het maar zo te zeggen.
    Wij verwachten nog eea van de “Povel tapes”, of zitten daar rechten op die sharen onmogelijk maakt?

    groet, Ruud

Geef een reactie

