Update 4 september: Een versnelling lager

Even een verklaring waarom ik de laatste tijd zo weinig van me heb laren horen.

Dat is omdat ik zelf weinig kans had om hoorspelen te beluisteren. Mijn omstandigheden op mijn werk overdag zijn gewijzigd. Waar ik vroeger op een rustig bureautje zat, waar ik mijn boekhouding deed en daarbij rustig ook naar een hoorspel kon luisteren, sta ik nu voortdurend in contact met mensen. En dan past het niet om oortjes in te hebben.

tijdtekortHet luisteren naar hoorspelen zit er dus niet meer dagelijks in, en dat betreur ik. Als ik een gewone ‘9 to 5′ mens geweest had, dan had ik de kans om ’s avonds rustig te luisteren, maar zoals je weet werk ik freelance, en dat wil dus zeggen ’s avonds, na mijn gewone dagtaak. En dus is er momenteel weinig kans om ’s avonds te luisteren.

Maar ik heb een oplossing! Mijn wandeling ’s ochtends van thuis naar de trein is ongeveer 15 minuten. Ik vertrek redelijk vroeg, om 6u, en dan is er nog weinig verkeer. Met oortjes die goed geluid van buitenaf absorberen, zal ik toch nog kunnen genieten van de hoorspelen. 17 minuten per dag, om juist te zijn😉

Het beluisteren van de hoorspelen zal dus in een lagere versnelling gebeuren, het bespreken van die hoorspelen ook.
Maar het belangrijkste is dat ik er nog altijd van kan genieten.  En ik blijf natuurlijk ook alle nieuwtjes brengen over hoorspelen die ik opvang.

Ik heb gelukkig ook nog een positief nieuws over de hoorspelen. Daarover meer in een volgende posting.

2 reacties op Update 4 september: Een versnelling lager

  1. Ben zegt:

    Het maakt helemaal niet uit dat we nu iets langer moeten wachten op je posts, ik lees ze toch wel met plezier.
    Ga toch door.
    Groetje Ben

  2. Jan Verbiest Czn zegt:

    Heel begrijpelijk allemaal. Maar bovenal mijn bijzonderde dank voor al jouw betrokkenheid met iets waar Hilversum blijkbaar heel wat minder trots op is gezien de wijze waarop men met het nog bestaande hoorspelmateriaal bij B&G omgaat , of beter gezegd ‘niet goed omgaat’. De mensen die daar werken zijn ook nauwelijks betrokken met de culturele waarde die zij moeten beheren. Nog steeds verdwijnen mastertapes of worden er nog hoorspelen gewist . De oorspronkelijke banden welke wèl zijn gedigitaliseerd zijn nota bene na het digitaliseren merendeels vernietigd(!). Wie vervolgens kopieën wil kopen als particulier van hoorspelseries moet per deel ( !!) tussen de 25 en 35 euro betalen wat bv series als Oorlog en Vrede of noem maar op onbetaalbaar maakt. Een bijzonder vreemd beleid en beheer allemaal wat er n.a.w. toe zal leiden dat op het moment dat de auteursrechten komen te vervallen er van al die hoorspelen weinig meer aan te beluisteren materiaal over zal zijn. De dictie en stemtimbres van de NL hoorspelacteurs waren ongekend goed. Nu is het luisterboek populair maar de mensen hebben geen flauw idee hoe geweldig goed al die hoorspelen waren tussen 1938 en 1988. Met later nog De Moker als goede uitschieter. Een boek voorgelezen door Job Cohen (!!!!) of Ron Brandsteder verkoopt op die namen beter dan een hoorspel uit vroeger tijden si,pelweg ook omdat de merchandising van B& G op dit gebied ongelooflijk slecht is. En dat komt omdat daar onvoldoende juiste mensen zitten die de culturele geschiedenis van het NL hoorspel op waarde weten te schatten en ook als zodanig weten te conserveren en aan de man te brengen via bv download mogelijkheden tegen betaalbare prijzen. Daarmee krijg je ook nog wat financiële middelen binnen die bij kunnen dragen in het behoud van wat er nog rest. Jan Verbiest AMSTERDAM vbt23@xs4all.nl

Geef een reactie

