De nauwgezetheid van de hoorspelliefhebber

Wie dit blog al een tijdje volgt, weet dat ik mijn eigen manier heb om hoorspelen te beleven, en erover te vertellen. Ik ga gewoon een alfabetisch lijstje af van alles wat ik vinden kan, vermeld de informatie die ik vinden kan – soms door naar de aftiteling van het stuk te luisteren en dan de namen te noteren – maar nog vaker door de informatie te raadplegen die door anderen verzameld werd.
Een heel gevoelsmatige benadering, gekozen omdat ik zo hoop mijn liefde voor het hoorspel te kunnen overbrengen aan anderen. Maar er zijn heel wat mensen die het hoorspel veel wetenschappelijker benaderen, en zelfs werken aan een echte encyclopedie van Nederlandstalige hoorspelen.
Een van die mensen is Peter Schrama; niet alleen heeft hij een naslagwerk gemaakt over het hoorspel (DDH, De Digitale Hoorspel-encyclopedie), maar hij heeft ook een systeem bedacht om de informatie over hoorspelen netjes in een databas onder te brengen.
Momenteel werkt hij aan een nieuwe versie van die encyclopedie, waarbij het invulscherm een belangrijk element vormt. Dat het een en ander niet zonder problemen verloopt, kan je op zijn blog lezen.
http://hoorspelencyclopedie.wordpress.com/de-nieuwe-hoorspelers-dnh/

Plaats een reactie